donderdag 6 november 2014

Wortelstamppot met sinaasappel

Vanavond eten we gemakkelijk, goedkoop en gewoon lekker. Niets hemelbestormends, maar dat hoeft ook niet elke dag. Het geheim van dit recept zit wat mij betreft in de wortels die gekookt worden met in het water het rasp van sinaasappels. Tijdens het stampen gaat er nog wat sinaasappelsap doorheen en een beetje gemberpoeder.

Als je niet zo van gember houdt, kun je het ook laten bij alleen sinaasappelsap of er behalve dat nog wat gemalen komijn aan toevoegen. Wees wel zuinig met komijn, want op de een of andere manier is die smaak in dit recept al gauw te sterk.

Bij de stamppot eten we gebakken tofublokjes die volgens de wikkel pikant gekruid zijn. Nou, dat zijn ze níet, wel zijn ze enigszins smaakvol en bovenal lekker bij deze stamppot. Hoewel ik vegetarisch ben, ben ik niet zo'n fan van de in de handel zijnde vegetarische producten. Misschien komt dat ook omdat ik geen aardappel-vlees(vervanger)-groenten-koker ben. Dus ja, wat moet ik dan met die schijven? Stukjes zijn natuurlijk beter te verwerken, maar ik vind ze zelden smaakvol in mijn gerechten. Het lijkt er eerder op dat ze smaak wegnemen, dan smaak toevoegen. Toch eet ik ze nu iets vaker, want met het FODMaP-dieet is het anders erg lastig om aan de eiwitten te komen. Je kunt immers niet elke dag ei en kaas eten, te eenzijdig.


Wortelstamppot met sinaasappel en tofu

4 personen

Ingrediënten
1 kg iets kruimige aardappelen
1 kg wortelen
2 sinaasappels
1,5-2 schaaltjes tofublokjes pikant gekruid
1/4 tl gemberpoeder
zout, versgemalen zwarte peper
evt. sambal of ketjap manis

Bereiding
1. Schil de wortels met een dunschiller en snijd ze in dunne plakken. Schil de aardappelen en snijd ze in gelijke stukken. Voor zowel de aardappels als de wortels geldt: hoe kleiner de stukken, hoe sneller ze gaar zijn. Boen de sinaasappels schoon (ik doe dat met wat afwasmiddel onder kraan; daarna wel goed afspoelen natuurlijk!) en droog ze af.
2. Schenk een bodempje water bij de wortelschijfjes en rasp de sinaasappels boven de pan (alleen het oranje, niet het wit). Even doorroeren en zet de wortels op het vuur. Laat ze met het deksel bijna helemaal op de pan in ongeveer 20 minuten gaar koken.
Zet de aardappels met een bodem water en wat zout op (ze hoeven niet onder te staan), en draai het vuur laag als het water kookt en kook de aardappels met het deksel bijna helemaal op de pan in ongeveer 20 minuten gaar.
3. Verhit een koekenpan met een beetje zonnebloemolie en bak op hoog vuur de tofublokjes knapperig.
4. Pers de sinaasappels uit. Giet de aardappels en de wortels af. Stamp de aardappels en wortels tot een grove puree met (een deel van) de sinaasappelsap en breng op smaak met gemberpoeder, zout en versgemalen zwarte peper.
Serveer de stamppot met de tofublokjes en sambal en of ketkap manis naar smaak.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten