zondag 16 november 2014

Pastasaus met tonijn

Bij de zelfgemaakte speltpasta hebben we paprikasaus met tonijn en een groene salade gegeten.
Lekker!

Als je meer recepten van mij hebt gezien dan weet je dat ik een grootverbruiker ben van grana padano. Dit is een Italiaanse kaas die lijkt op Parmigiano Reggiano, of parmezaanse kaas. Hij is goedkoper dan parmezaanse kaas, maar nog steeds best duur. Ik koop eens in de zoveel tijd een kilo op de markt en snijd telkens als ik iets nodig heb een stukje eraf. Dit rasp ik met een handige handrasp (eentje die mijn nagels heel houdt!). Dit is goedkoop (ik betaal nu 12 euro per kilo in plaats van de 16-20 euro per kilo die je betaalt als je een klein stukje koopt) én handig: altijd kaas in huis! De kaas blijft door het lage vochtpercentage zeker een maand goed in de koelkast.


Pastasaus met tonijn


4 personen

Ingrediënten
1 recept verse speltpasta of speltpasta uit de winkel
2 blikjes tonijnstukken in water (à 160 g per stuk)
3 paprika's
1 blikje gepelde tomaten
1 klein blikje tomatenpuree
2 tl Italiaanse kruiden met rode peper
2 el taggiasche olijven
versgemalen zwarte peper, zout
1-2 el balsamico azijn van goede kwaliteit (bv. die van AH exellent)
50 g geraspte grana padano, of een andere oude kaas
olijfolie

Bereiding
1. Kook de pasta beetgaar. Giet af en meng er een scheutje lekkere olijfolie door.
2. Was en snijd de paprika's in kleine stukjes.
Verhit een hapjespan met wat olijfolie en bak de paprika samen met de Italiaanse kruiden een aantal minuten, zodat het heerlijk gaat geuren. Snijd intussen de gepelde tomaten uit blik overdwars in reepjes en doe met het tomatensap en de tomatenpuree bij de paprika.
Hak de olijven grof en roer eveneens door de saus. Breng op smaak met zout en peper en laat de saus aan de kook komen. Laat de saus met het deksel bijna helemaal op de pan een poosje sudderen (minimaal 15 minuten).
3. Rasp intussen de grana padano.
4. Roer voor het serveren een scheut balsamico-azijn door de saus (heel lekker effect!) en controleer of de saus op smaak is. Serveer de saus over de pasta, met de geraspte oude kaas.

Natuurlijk lekker met een groene salade! (als dressing volstaat 3 el extra vierge olijfolie en 1 el goede balsamico-azijn).

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten