zondag 16 november 2014

Speltpasta maken

Al ontelbare keren heb ik paste gemaakt van harde en zachte tarwe, maar niet eerder van spelt. Dat heb ik vandaag dus wel gedaan en... het was een succes! Eigenlijk niet te onderscheiden van "gewone" pasta.


Zelf pasta maken is niet moeilijk en ook niet tijdrovend - als je tenminste beschikt over de juiste hulpmiddelen, zoals een keukenmachine met een pastamaker (bv. van Kitchen Aid).
Normaal gesproken maak ik pasta van 1/6e deel harde tarwe en 1/6e deel zachte tarwe; beide zeer fijn gemalen (type 00). Voor dit recept heb ik speltbloem en maïsmeel gebruikt. Ik heb voor deze combinatie gekozen omdat ik ervan houd als de pasta wat beet heeft en niet te zacht is. Het maïsmeel zorgt dus voor de beet. Op basis van ervaring met het maken van gewone pasta heb ik gekozen voor een verhouding van 3 delen speltbloem en 1 deel maïsmeel en tijdens het eten bleek dit een goede verhouding te zijn.

Voor het welslagen van de pasta is het belangrijk dat de bloem en het meel heel fijn gemalen zijn. De speltbloem die ik gebruikt heb in dit recept is van het Duitse type 630 (fijne maling). Deze bloem kun je gebruiken voor alles wat je zou willen maken, dus je hoeft niet meerdere soorten bloem in huis te hebben. Fijn is ook dat deze bloem verkrijgbaar is bij de webwinkel van De Zuidmolen (een voordelige winkel, de verzendkosten heb je er zo uit).
Het maïsmeel dat ik heb gebruikt is van het merk Joannusmolen, verkrijgbaar bij Ekoplaza. Deze meel is veel fijner gemalen dan het maïsmeel uit bijvoorbeeld Turkse winkels.


Recept voor speltpasta

voor 4 personen

Ingrediënten
150 g speltbloem
50 g heel fijngemalen maïsmeel
2 grote eieren

pastamachine of veel geduld en een deegroller


Aan het werk!
1. Kneed van de bloem, het meel en de eieren tot een soepel, elastisch deeg, dat niet te droog is maar zeker ook niet te nat (plakkerig). Voeg indien nodig wat extra water toe. Het kneden kun je natuurlijk doen met je handen, maar zelf ben ik een groot voorstander van de Kitchen Aid.
2. Laat het deeg het kwartiertje buiten de koelkast rusten, afgedekt met vershoudfolie. Als je hiervoor geen tijd hebt, is het geen ramp en ga je gewoon door.
3. Neem nu de pastamachine erbij of een deegroller (is wel tijdrovender). Het opzetstuk voor de Kitchen Aid is echt ideaal én helaas kostbaar, want je hebt tenslotte ook het apparaat nodig. Zelf ben ik begonnen met een handmachine. Dat werkt ook, al heb je meer leertijd nodig (je lijkt namelijk steeds drie handen nodig te hebben en het duurt even voordat het je met twee handen ook goed afgaat).
Verdeel het deeg in 3 stukken. Stel de machine in op de ruimste stand en haal het deeg een aantal maal door de machine; vouw het na elke doorhaling dubbel. Als het deeg soepeler wordt, draai je het tweemaal achtereen door de ruimste stand zonder het tussendoor dubbel te vouwen. Je kunt er nu ook op letten dat de plak de ongeveer de breedte krijgt die je wilt.
Verklein nu de opening van de machine zodat de plak dunner wordt en haal de plak erdoorheen. Bestrooi het aanrecht dun met wat maïsmeel haal het deeg erdoor (om aan elkaar plakken tegen te gaan). Haal nu het steeds dunnere en steeds langere vel nog een paar keer door een steeds kleinere opening van de machine. Je bent klaar als je het deeg dun genoeg vindt. (Ik stop bij de vierde stand van de Kitchen Aid, bij ongeveer 1 à 1,5 mm dikte.)
4. De lasagnevellen zijn nu klaar. Als je wilt kun je de vellen nog in repen snijden voor pappardelle, tagliatelle, spaghetti etc. of je kunt ze gebruiken om gevulde pasta mee te maken.
5. Verse pasta heeft een hele korte kooktijd: afhankelijk van je eigen behoefte aan beet, zo'n 2-4 minuten. Kook het niet te lang, dat is zonde!

Succes en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten