vrijdag 23 januari 2015

Paprika-tomatensoep

Afgelopen zondag aten onze ouders mee met de lunch en dan eten we een keertje geen yoghurt, cruesli en fruit, maar iets uitgebreider. Ik heb paprika-tomatensoep gemaakt (de peperonata van afgelopen week was mijn inspiratiebron!), anderhalf recept paprika-breekbrood en de cranberry-breadswirl. Bij elkaar was dit ruimschoots genoeg voor zes volwassenen en twee kinderen.

Het breekbrood heb ik dezelfde ochtend gemaakt, dus toen onze verjaardagsvisite er al was en dat kan omdat het niet zoveel werk is. Vooraf had ik het deeg gemaakt en toen iedereen aan de koffie zat, heb ik snel het deeg in stukjes verdeeld, ingewreven met olijfolie en pimentón, in de schaal gezet en vervolgens weer in de oven om opnieuw te laten reizen. Een half uur voor het eten ging de oven aan en ... iedereen had na 30 minuten zin om aan tafel te gaan!

De soep was erg lekker, gemakkelijk vooraf te maken en bovenal: hij voldoet aan de eisen van het FODMaP-beperkt dieet. Ik kwam op het idee om de peperonata als basis voor de soep te nemen omdat ik -denkend over welke soep ik zou maken- zin kreeg in de paprika-tomatensoep die ik eerder wel eens maakte. Met ui en knoflook erin, maar óók met geroosterde paprika's. En dat roosteren van die paprika's was me te veel werk (naast de broden en de drie taarten die ik dat weekend ook nog gebakken heb). En echt, ik heb de geroosterde tomaten niet gemist! (De rooksmaak kwam van een mespunt pimentón: ook lekker en véél minder werk!)

Als je de paprika's wel wilt roosteren, want lekker is dat natuurlijk wel, dan kun je het beste puntpaprika's nemen. Even afspoelen onder de kraan, 25 minuten op een bakplaat in de oven op de stand hete lucht mét bovenwarmte en bij 200 graden Celsius. Daarna met een tang in een kom doen, even afdekken met folie (door de stoom komt het vel extra goed los), wegwerphandschoenen aan en ontvellen maar. Gebruik het vocht dat zich in de kom verzameld heeft ook, dit is ook heerlijk!

De cherrytomaatjes in de soep zijn natuurlijk extra luxe en je kunt ze best vervangen door een blik gepelde tomaten. Ik zag een kilo cherrytomaten op de markt voor anderhalve euro, dus mijn keuze was snel gemaakt.

Luie paprika-tomatensoep (nou ja, lui, je bent wel even bezig...)

voor 6 personen

Ingrediënten
6 paprika's, gele, oranje en/of rode (geen groene)
2 blikken gepelde tomaten
750 g cherrytomaten of een extra blik gepelde tomaten
2-3 el balsamico-azijn van goede kwaliteit (bv. van AH excellent)
2 el gedroogde basilicum
1/4 tl pimentón of geroosterd paprikapoeder
knoflook-chilipeper-olie, olijfolie
zout, versgemalen zwarte peper

Bereiding
1. Was de paprika's, maak ze schoon en snijd ze in smalle repen (langere of kortere). Verhit een hapjespan met 2 el knoflook-chilipeperolie en fruit de paprikareepjes ongeveer 10 minuten op middelhoog vuur. Ze mogen best wat kleur krijgen, dat geeft een lekkere smaak!
2. Verhit intussen een soeppan of een grotere pan met dikke bodem met een beetje olijfolie en roerbak de cherrytomaatjes tot ze openbarsten. Vis wat van de vellen eruit als je dat wilt en stort de tomaten uit blik erbij. Roer de paprika's erdoor samen met de gedroogde basilicum, pimentón, 1/2 tl zout en versgemalen zwarte peper.
Breng aan de kook en laat de soep in ongeveer 30 minuten zacht stoven. Pureer de soep met een staafmixer en voeg water toe als je de soep wilt verdunnen. (Ik heb er 4 dl water bij gedaan.)
3. Breng voor het serveren de soep op smaak met balsamico-azijn en eventueel zout en peper. Mocht je nog iets missen in de smaak, voeg dan nog wat balsamico-azijn toe of basilicumolie, als je dat in huis hebt.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten