maandag 8 december 2014

Hartige taart met pompoen en venkel

Na de afgelopen dagen boerenkool en gegrilde aubergines met polenta gegeten te hebben, had ik vandaag weer zin in een hartige taart en in iets met pompoen. Pompoen vind ik lekker en je kunt het met allerlei kruiden op smaak gebracht.
De inspiratie voor dit recept haalde ik uit de nieuwste delicious. Een leuk en inspirerend tijdschrift, vind ik, maar nu met dit dieet af en toe ook wat frustrerend. (Al die dingen die ik níet kan koken en bakken...) Maar goed, in de delicious. staat een recept van een venkeltaart. Mijn pompoenvenkeltaart is echt heel anders geworden. Wie weet kan ik die uit de delicious. ooit nog eens maken.
Als smaakmaker in deze taart heb ik gekozen voor een (ter plekke bedacht) kruidenmengsel dat echt bij december past: venkelzaad, piment (heeft iets weg van nootmuskaat en kaneel), kruidnagel en paprikapoeder. Samen met het pittige van rucola en het friszure van cranberrycompôte was het echt warm winters!

Cranberrycompôte is heel gemakkelijk om te maken. Dus terwijl de taart in de oven staat... zie voor het recept onderaan dit bericht.

In de taart gebruik ik ook zachte geitenkaas. Heel lekker, maar niet vrij van lactose. De meeste mensen verdragen geitenkaas echter veel beter dan koeienkaas (het blijkt gemakkelijker te verteren dan koeienkaas), dus je zou het kunnen proberen. Bij mijn zoon en mij gaat het goed, terwijl mijn zoon echt intolerant is voor lactose.


Hartige taart met pompoen en venkel

4 personen

Ingrediënten
voor het deeg
200 g speltbloem
100 g margarine
1 ei

voor de vulling
1 venkel
1/2 pompoen
1 tl gemalen venkelzaad
1 tl zoet paprikapoeder (Hongaarse variant)
1/2 tl gemalen piment
1/4 tl gemalen kruidnagel
flink wat zout en versgemalen zwarte peper
100 g zachte geitenkaas
olijfolie
flinke hand rucola
cranberrycompôte, onderaan dit bericht staat het recept

Bereiding
1. Begin met het deeg. Kneed een deeg van alle ingrediënten, hiervoor kun je eerst met twee messen de margarine door de bloem snijden en vervolgens de rest erdoor kneden. Ook kun je (zoals ik) een foodprocessor gebruiken. Leg het deeg even ter zijde.
2. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius (stand boven- en onderwarmte).
3. Snijd de pompoen in helften en verpak één helft in vershoudfolie. Bewaar het in de koelkast voor een andere dag (bijvoorbeeld voor mijn pompoenkoekjes). Schep met een soeplepel de pitten uit de pompoen en snijd hem in eerst in reepjes en vervolgens in kleine stukjes.
Schil de venkel met een dunschiller, snijd een plakje van de onderkant af en snijd de rest in kleine stukjes (het harde gedeelte -de kern- kun je ook gebruiken).
4. Verhit een hapjespan met een scheut olijfolie en roerbak de pompoen en venkel op laag vuur ongeveer 10 minuten. Kruid de groenten met het specerijenmengsel, flink wat zout en peper uit de molen. Proef of je het zo lekker vindt en voeg desgewenst nog wat van één van de specerijen of het zout of peper toe. Zet het vuur uit.
5. Vet de bakvorm in en bekleed de vorm met het deeg. Schep de groenten op de bodem en verdeel de zachte geitenkaas ober de groenten.
6. Bak de taart gaar in 40-45 minuten in het midden van de oven. 
Verdeel voor het opdienen de rucola over de taart en geef de cranberrycompôte er in een schaaltje bij. 

Lekker met een groene salade of gewoon zo.

Eet smakelijk!


Cranberrycompôte

Ingrediënten
1 zak verse cranberries (340 g)
200 g rietsuiker
1 sinaasappel

Bereiding
1. Stort de cranberries in een kleine pan, voeg de rietsuiker toe, een klein bodempje water (max. 1 dl) en rasp de schil van de sinaasappel erboven.
2. Breng de bessen aan de kook en laat ze ongeveer 10 minuten koken, onder af en toe doorroeren. Draai het vuur uit en laat de compôte afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten