zondag 8 maart 2015

Andijvietaart met rijstbodem

Omdat ik gemerkt heb dat ik me beter voel als ik gevarieerd eet (dus ook ook niet te veel spelt op een dag), heb ik een variant bedacht op de speltbodem van hartige taarten. Namelijk eentje gemaakt van gekookte rijst! En lekker dat het was! En het is ook nog eens gemakkelijk om te maken: wat wil een mens nog meer? Je hoeft niets te kneden, alleen maar de rijst te mengen met een ei en geraspte kaas.
Vooraf was ik nog bang dat de rijst aan de oppervlakte droog en hard zou worden in de oven, maar dat bleek niet het geval. Het geheel blijft smeuïig én een lekkere beet houden.

Ik kan me voorstellen dat een rijstbodem niet combineert met elke vulling, maar het gaat in elk geval heel goed samen met mijn andijvievulling (zie ook mijn recept van andijvietaart met zongedroogde tomaten).

Voor een bodem met een lekkere beet en smaak is het wel belangrijk dat je de juiste rijstsoort gebruikt. Ik heb gekozen voor de snelkookrijst van Ekoplaza, omdat die korrel vol van smaak is en een stevige beet heeft. Risottorijst zal vast ook lekker zijn.

Als je de dag ervoor al weet dat je weinig tijd zult hebben de volgende dag, dan kun je de rijst alvast koken.


Andijvietaart met rijstbodem

voor 4 personen

Ingrediënten
Voor de bodem:
150 g snelkookrijst van Ekoplaza
100 g oude kaas, geraspt
1 ei
versgemalen zwarte peper, zout

voor de vulling:
400 g andijvie, grof gesneden
8 zongedroogde tomaten op olie
4 eieren
50 g oude kaas (Old Amersterdam), geraspt
0,5 dl lactosevrije melk
1 el maïzena
1 tl gedroogde basilicum
1 tl gedroogde oregano
knoflook-chilipeperolie
zout, versgemalen zwarte peper

Bereiding
1. Begin met het deeg. Kook de rijst beetgaar in 10 minute en giet af. Kluts het ei in een kom, roer de rijst erdoor en vervolgens de kaas. Breng op smaak met zout en versgemalen zwarte peper.
Vet een deegvorm (liefst met losse bodem) in met plantaardige margarine en stort de rijst in de vorm. Verdeel de rijst met een (pol)lepel over de bodem en tegen de kant. Druk het goed aan en zet de vorm even terzijde.


2. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius (stand boven- en onderwarmte).
3. Snijd de zongedroogde tomaten in kleine stukjes. Verhit een hapjespan met een scheutje knoflook-chilipeperolie en roerbak de zongedroogde tomaten kort. Voeg de andijvie toe en roerbak het tot het geslonken is. Voeg de basilicum en oregano toe en roer nog even door.
4. Los in een kom de maïzena op in de lactosevrije melk. Klop de eieren erdoor en breng op smaak met zout en versgemalen zwarte peper. Rasp de oude kaas boven de kom. Roer het eiermengsel door de andijvie in de pan en laat het alvast al roerende een beetje stollen (anders loopt het straks zo uit de vorm, want de rijstbodem houdt het nu nog niet tegen...).
5. Stort de vulling op de rijstbodem, strijk glad en schuif de taart in de oven (net onder het midden).
6. Bak de taart in ongeveer 45 minuten gaar. Als de taart te donker dreigt te worden, kun je hem tussentijds afdekken met aluminiumfolie.

Eet smakelijk!





  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten