maandag 27 oktober 2014

Cruesli

Sinds vier weken houd ik me zo strikt mogelijk aan het FODMaP-dieet met als doel van de buikpijn af te komen. Lekkerbek als ik ben, was mijn eerste zorg om vooral lekker te blijven eten. Want wat als ik me niet meer op het eten kan verheugen? Dus na de eerste grote teleurstelling -toen ik erachter kwam dat ik toch tenminste tijdelijk geen appel, kaneel en tarwe meer kan eten- begon ik na te denken over wat er nog wel mogelijk is. Gelukkig nog een heel veel!


Dus om te beginnen mijn recept voor cruesli. Al jaren eet ik elke middag yoghurt, cruesli en appel. De cruesli maak ik al bijna een jaar zelf, en met wat kleine aanpassingen is het nu ook FODMaP-proof. Voor wie al weet dat hij wel kaneel kan verdragen: voeg vooral een theelepel kaneel toe aan het recept!

Recept voor cruesli

Ingrediënten
300 g havervlokken (bio-winkel)
60 g pompoenpitten
60 g zonnebloempitten
60 g sesamzaad
60 g geraspte kokos
75 g lichte basterdsuiker
100 g gembersiroop 
1 tl gemberpoeder
2 el zonnebloemolie

Bereiding
Verwarm de oven voor op 150 graden (stand boven- en onderwarmte). 
Meng alle vaste ingrediënten in een ruime kom. Roer hier de olie heel goed doorheen; zo lang tot alles bedekt is met een klein filmpje olie. Roer als laatste de gembersiroop erdoor. 
Bekleed een badplaats met bankpapier en verdeel de cruesli in wording er gelijkmatig over. Schuif de bakplaat in de oven, net onder het midden, en bak de cruesli in 35 minuten goudbruin.
De cruesli voelt nu nog zacht aan, het wordt krokant tijdens het afkoelen. 
Laat de cruesli buiten de oven afkoelen en bewaar het in een blik. Als je de cruesli afdekt met het (opgevouwen) bakpapier (en dan het blik afsluit met het deksel), dan blijft de cruesli zeker twee weken knapperig.

Eten
Deze cruesli smaakt heerlijk met lactosevrije yoghurt van bijvoorbeeld Arla of MinusL en sinaasappel (de partjes tussen de vliesjes uitsnijden is het allerlekkerste!), blauwe bessen en of banaan.

Eet smakelijk!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten