maandag 8 juni 2015

Italiaans gekruide bollen of stokbrood van wit en volkoren deeg

Bij mijn zwager at ik wel eens heel lekker, luxe brood met zongedroogde tomaten en artisjokken erin, dat bestond uit twee soorten deeg: wit en volkoren. Ik wilde het al een hele tijd namaken, ware het niet dat ik gewoon geen zin had om twee soorten deeg te maken...
Tot nu toe. De broodjes zijn FODMaP-proof, dus zonder artisjokken en van speltbloem en -meel. Ik heb de twee soorten deeg elk een andere smaak gegeven: het witte deeg heb ik met kaas op smaak gebracht en het volkorendeeg met zongedroogde tomaten en basilicum.


Als je zulke broodjes in de winkel koopt, ziet het volkoren deel er veel donkerder uit dan het witte deel. Niet omdat volkorendeeg van nature bruin is, maar omdat ze een broodverbetermiddel aan het deeg toevoegen (moutmeel). Die zorgt voor een donkere kleur en meer elasticiteit (grotere rijskracht) van het deeg. Ik doe dat niet, dus bij mij is het kleurverschil veel kleiner. Zo klein zelfs, dat het op de foto nauwelijks te zien is (en dat is wel weer jammer!).

Wij hebben deze broodjes gegeten bij soep, heerlijk! Of voor bij de courgettebeignets. Ik bak ze zeker nog een keer, maar dan maak ik een dubbele hoeveelheid deeg (is evenveel werk) én in de vorm van gedraaide stokbroden. Daarvan vries ik dan gewoon een deel in voor een volgende keer!

O ja, als je net als ik gevoelig bent voor spelt (want ook hierin zitten -zij het beperkt- FODMaPs) eet dan niet teveel hiervan. In ruime mate delen met je gezin of anderen levert veel blije gezichten op!

Bollen of stokbrood van twee soorten deeg

voor 6-8 personen

Ingrediënten
voor het witte deeg
200 g speltbloem
50 g havermout
75 g geraspte grana padano of oude kaas
1 el suiker
1/2 tl gist
3/4 tl broodzout
1 el extra vierge olijfolie
125 ml lauwwarm water

voor het volkoren deeg
150 g speltvolkorenmeel
75 g speltbloem
25 g havermout
1 el suiker
1/2 tl gist
3/4 tl broodzout
1 el basilicumolie
6 zongedroogde tomaten op olie
125 ml lauwwarm water

Bereiding
1. Los voor beide deegrecepten de gist op in het handwarme water samen met de suiker. Laat dit ongeveer 10 minuten staan, tot de gist tot leven komt (je ziet een licht schuimend effect).
Doe alle droge ingrediënten voor het witte deeg in een kom, roer door elkaar en giet de olijfolie en het water met de gist erbij. Kneed dit alles in ongeveer 8 minuten tot een elastisch deeg. Vorm het deeg tot een bol. Doe dit ook voor het andere deeg, maar voeg de zongedroogde tomaten pas toe als je van de rest van de ingrediënten een soepel deeg hebt gekneed. Kneed de tomatenstukjes er dan voorzichtig door.
2. Giet wat olie in twee kommen en wentel het deeg erdoor. Sluit de kommen af door er een vochtige theedoek overheen te hangen of door er bv. een bord op te zetten (niet hermetisch afsluiten!) en zet de kom gedurende één uur op een warme plaats (bv. op zolder; 25 graden is ideaal) zodat het deeg kan rijzen. Het deeg zal in die tijd ongeveer verdubbelen in omvang.
3. Zet na de eerste rijstijd de bakplaat met een vel bakpapier erop klaar. Druk de lucht uit de deegbollen en verdeel beide bollen in 8 stukken. Vorm de stukken tot worsten en draai telkens een stuk van beide deegsoorten om elkaar heen en vorm er daarna een ronde bol van.
Als je liever een gedraaid stokbrood wilt, verdeel je beide deegbollen in twee stukken waar je vervolgens worsten van vormt. Door de worsten van beide deegsoorten om elkaar heen te draaien vorm je stokbroden.
Leg de broden op de bakplaat, laat ruimte om de broden vrij voor het rijzen en laat het deeg op een warme plaats opnieuw rijzen: 30 tot 45 minuten is voldoende.
4. Schakel de oven in op 225 graden (stand boven- en onderwarmte) en bak het brood in 12-15 minuten gaar, net onder het midden van de oven. Laat het brood buiten de oven iets afkoelen en serveer het warm.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten