woensdag 7 januari 2015

Aardappelbroodjes met boerenkool, tomaten, pimentón en oude geitenkaas

Met Kerst heb ik bij mijn schoonmoeder in het receptenboekje van haar stoomoven gebladerd en daar viel mijn oog op aardappelbroodjes. Ik was meteen geïnspireerd en heb nagedacht over hoe ik ze aan kan passen aan het FODMaP-beperkt dieet en hoe ik er een complete maaltijd van zou kunnen maken. En... dit recept is het resultaat! Echt geslaagd en ook gezond. En wat bijna nog belangrijker is: vol met vezels (daar krijgen we met het FODMaP-beperkt dieet toch minder van binnen). De broodjes vind ik eigenlijk vooral lekker in combinatie met deze gekruide boerenkool; ik zou ze niet gauw "los" eten.



Ik heb overigens wat meer boerenkool gegeten dan je
op basis van dit voorbeeld zou denken...

De boerenkool heeft een Spaans accent door toevoeging van het gerookte paprikapoeder (pimentón). De rooksmaak doet mij denken aan de geur van chorizo.

Gestoofde boerenkool met Spaans accent

voor 4 personen

Ingrediënten
300 g boerenkool (zak)
1 blikje tomatenblokjes
8 zongedroogde tomaten op olie
2 el gedroogde cranberries
1 takje rozemarijn
1/2 tl pimentón (gerookt paprikapoeder)
olijfolie met knoflook en chilipeper
versgemalen zwarte peper, zout
100 g oude Hollandse geitenkaas

Bereiding
1. Verhit een hapjespan met een scheut chili-olie met knoflook en roerbak de boerenkool totdat het geslonken is. Voeg de tomatenblokjes, het paprikapoeder, fijngehakte rozemarijnnaaldjes, de cranberries, de fijngesneden zongedroogde tomaten en flink wat zout en zwarte peper toe. Roer goed door, breng aan de kook en laat het geheel met deksel op de pan 30-40 minuten sudderen. Roer af en toe door.
2. Snijd de oude geitenkaas in kleine blokjes. Breng de boerenkool aan het einde van de bereidingswijze indien nodig op smaak met zout en peper en roer de geitenkaas erdoor.
3. Serveer de boerenkool bij de aardappelbroodjes.


Aardappelbroodjes

voor 4 personen

Ingrediënten
200 g iets kruimige aardappelen (gewogen na het schillen)
75 ml lactosevrije melk + extra voor het bestrijken
1 ei
250 g speltbloem
2,5 tl bakpoeder
30 g plantaardige margarine
50 g zwarte taggiasche olijven
50 g grana padano
1 klein takje verse rozemarijn
zout, versgemalen zwarte peper

Bereiding
1. Geschilde aardappels in blokjes snijden en in 10 minuten gaarkoken. Stamp ze fijn met de melk en breng op smaak met versgemalen zwarte peper en zout.
2. Hak de olijven en de rozemarijnnaaldjes fijn en rasp de grana padano.
3. Doe de bloem, de rozemarijnnaaldjes en het bakpoeder in een ruime kom en wrijf de margarine met de vingertoppen door de bloem (of laat het werk over aan een keukenmachine). Voeg de olijven, de kaas, de gestampte aardappels, het ei, 1/2 tl zout en 3/4 dl water toe. Meng alles in zo min mogelijk bewegingen tot deeg. Voeg wat extra water toe als het mengsel te droog is.
4. Zet de oven aan op 200 graden Celsius (boven- en onderwarmte). Plet het deeg op een met spelt- of maïsbloem bestrooid aanrecht tot een lapje van 2 cm dik en steek er rondjes uit met een diameter van zo'n 5 cm. Leg de deegrondjes op een met bakpapier beklede bakplaat. Bestrijk de rondjes met melk en bak ze in 20-25 minuten goudbruin.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten